خانه / طراحی معماری / طراحی هتل / اصول و ضوابط طراحی معماری هتل
طراحی معماری هتل

اصول و ضوابط طراحی معماری هتل

 اصول وضوابط طراحی معماری هتل

قبل این که بخوام راجع به هتل و انواع آن قلم به دست بگیرم. ، طبق عادت همیشگی، رفتم سراغ موتور جستجوگر گوگل . همون کاری که همه ما حداقل یک بار در روز به منظور دسترسی به اطلاعات انجام میدیم. موتورجستجوگر گوگل را باز کردم و جمله طراحی معماری هتل  رو وارد کردم. نتایج ، بناهای شاهکاری بودند. بنا هایی با فرم و اشکال مختلف ،زیبا و چشم نواز، طراحی داخلی عالی ، نور پردازی شیک . چیزی که هر بیننده ای رو جذب خودش می کنه. تصمیم گرفتم بیشتر راج به هتل بنویسم.

دوستان عزیز متر به متر برای دریافت پروزه و رساله باموضوع هتل در اینجا کلیک کنید

 

البته اکثر دانش آموختگان رشته های ساختمانی حداقل یک بار راج به  هتل مقاله یا مطلبی را ارائه داده اند.اما من میخوام جامع و خلاصه در حد یک مقاله ، راجع به طراحی معماری هتل  بنویسم.
با ما همراه باشید!
در اینجا ابتدا به بررسی پیشینه تاریخی اقامتگاهها به طور خلاصه در دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام می پردازیم . مطمئنا شناخت این پیشینه  و سیر تحول تاریخی این بنای مهم ،کمک شایانی در طراحی به ما خواهد کرد.

سیر تحول و شناخت هتل

الف-اقامتگاه ها در اوایل و ما قبل اسلام
از چگونگی اقامتگاهها در دوران قبل از اسلام اطلاعات فراوانی در دست نیست. ولی مهمترین آنها مربوط به دوره هخامنشی، اشکانی، ساسانی می باشد در دوره هخامنشی داریوش ،راه شاهی ساخت و برای رفاه حال مسافران ، در این راه ایستگاههایی را  ایجاد نمود. در این محل ها پیک ها و چاپارهای هخامنشی اسبان خود را عوض می نمودند تا با سرعت هرچه تمامتر بتوانند نامه های دولتی را به مقصد برسانند. می باید این آسایشگاههای میان راه را از اولین هسته های اقامتی دانست.

الف-اقامتگاه ها بعد از اسلام
چگونگی وضع اقامتگاهها پس از اسلام بطور کلی نسبت به زمان پیش از آن تغییر می کند. . ویژگی مهمان نوازی ایرانیان که پس از پذیرفتن دین اسلام، بسیار لطیف تر و نمایان تر می گردد، سبب می شود که کشور ایران از این پس پذیرای جهانگردان بسیاری گردد و همچنین به دلیل تسهیل درامر سیر و سفر در آن زمان، مسافرتهای داخلی نیز رواج پیدا کرد، ساخت انواع کاروانسراها و رباط و دیگر اماکن اقامتی ویژه مسافران و جهانگردان با الهام از معماری دوران اسلامی ، با شکوه تر و گسترده  تر بر پا می گردند.
پس طراحی معماری هتل با الهام از معماری دوران اسلامی!

بنا هایی که برای اقامت مسافران در زمان های دیرین احداث می شده و مورداستفاده رهگذران قرار می گرفته است ، انواع مختلفی داشته،  که مهمترین این اماکن” رباط ، ساباط  ، کار رباط ، کاروانسرا ، خان “که در کتاب راه و رباط اثر “دکتر پیرنیا” شرح داده شده است.

 

در ابتدای سده چهاردهم در ایران توجه چندانی به امر تأسیسات اقامتی و پذیرایی نمی شد، زیرا در آن زمان ؛ اکثر مسافرت ها فقط به قصد دیدار با آشنایان و اقوام صورت می گرفت و دیگر احتیاج به مکان برای اقامت نداشتند . یا سفرها بیشتر کوتاه مدت بودند.

اما در حال حاضر، با گسترش امکانات و رواج سفرهای کاری و تفریحی ،گسترش هتل های بزرگ و همچنان کوچک در گوشه و کنار جهان روز افزون است .بطوری که هیچ پایانی برای آن  نیست. در این گونه هتلها، ارائه خدمات و برآوردن نیاز مشتریان و میهمانان به بهترین وجه صورت می گیرد و بین هتل های مختلف در این عرصه رقابت وجود دارد.

تعاریف مراکز اقامتی و پذیرایی:

یک واحد اقامتی عمومی شامل محلی است ،که از نظر ساختمان مستقل و برای گروههای افراد و یا خانواده های علاقمند قابل سکونت و در زمان سرشماری، توسط این افراد اشغال شده باشد.
واحدهای اقامتی عمومی شامل هتلها و مؤسسات مشابه و مؤسسات خصوصی و سایر مؤسسات عمومی می شوند
الف- هتلها و مؤسسات مشابه که شامل تعدادی اتاق که از حداقل تعیین شده بیشتر باشند، تحت مدیریت تجاری عادی اداره می شوند و خدماتی را نیز به مسافران ارائه می دهند. از قبیل خدمات اتاقداری، مرتب کردن روزانه تخت اتاقها و تمیز کردن لوازم بهداشتی اتاقها.
ب- مؤسسات اختصاصی و سایر مؤسسات عمومی ، که تأمین کننده امکانات اقامت شبانه برای جهانگردان که دارای ویژگیهای زیر باشد، مؤسسه اختصاصی گفته می شود :
ممکن است غیر انتفاعی باشد .
-تحت مدیریت عادی اداره شود .
-حداقل خدمات معمولی را که شامل مرتب کردن روزانه تخت اقامتها نمی شود ارائه می دهد .
-امکانات اقامتی نه تنها بصورت اتاق بلکه بصورت واحدهای اقامتی مستقل یا اردوگاهها یا خوابگاههای عمومی می تواند باشد .

انواع واحد های اقامتی:

۱- هتل(Hotel)
هُتِل ، نوعی مکان مسکونی اجاره ای است. که معمولا برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می شود. هتل ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند.
معمولا مشتریان هتل در اتاق ها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند، ساکن می شوند. اتاق های یک تخته و دو تخته مشتریان بیشتری دارند.

معنای لغوی  واژه هتل:
هتل از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hote در فرانسه اشاره به ساختمانی می کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می شود. این در حالی است که هتل در ایران با مهمانسرا معادل سازی شده است.

همچنین هتل نوعی از تأسیسات اقامتی عمومی است ,که وسایل اقامت و سایر خدمات مورد نیاز مسافران را بطور موقت فراهم می سازد.. هتل از کامل ترین واحدهای اقامتی رایج درجهان است. بطوری که هتل های مدرن و پیشرفته امروز دنیا در داخل خود کلیه خدمات مورد نیاز مسافران را اعم از اقامت، پذیرایی، وسایل مذاکرات، بازرگانی، سیاسی، بین المللی، نمایش آثار هنری و فرهنگ ملی و میهنی، وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت، نشستها و همایش های علمی و آموزشی و برگزاری جشن ها، فعالیت های ورزشی نظیر شنا، چوگان، اسکی روی آب، تنیس، سونا با ماساژ، محل حمام آفتاب، ژیمناستیک، یوگا، اسب سواری، ماهیگیری، شکار، قایق رانی و همچنین آرایشگاه، خدمات پستی و مخابراتی، فروشگاههای خرید و … را فراهم می نماید.

۲- متل
از جمله تأسیسات اقامتی است که برای آن دسته از مسافرین وجهانگردانی که بوسیله وسایل حمل و نقل موتوری زمینی سفر می کنند, احداث شده است و به همین دلیل از مجموعه اتاقهایی تشکیل شده که دربهای آن به محل پارک اتومبیلها منتهی می شود اینگونه تأسیسات، خدماتی شبیه هتلها را ارائه می نمایند. با این تفاوت و وجه تمایز عمده که درمسیر جاده های جهانگردی کشور و یا درخارج ازشهرها قراردارند و غالباً برای اقامت های کوتاه به مدت یک شب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۳- میهمانسرا
میهمانسرای جهانگردی یا tourist Inn تاسیساتی مشابه Hote هستند. که عمدتاً در سطح هتلها و یا مهمانخانه های دو تا سه ستاره می باشند و در اکثر شهرهای ایران این قبیل تأسیسات اقامتی ایجاد شده اند و جنبه عام المنفعه بودن این تأسیسات بر جنبه  بازرگانی – اقتصادی آن غلبه دارد، از این دیدگاه, مهمانسراها را می توان جزو اقدامات زیربنایی به شمار آورد. همچون جاده، آب ،برق، پست، تلگراف، تلفن و …

 

۴– مهمانپذیر
از انواع تأسیسات اقامتی ساده و ارزان قیمت می باشد که قبل از گسترش هتلها در ایران رایج بوده است. این گونه تأسیسات معمولاً وسایل خواب و استراحت مشتریان و میهمانان را در اتاقهای جمعی و به ندرت اختصاصی تأمین می نماید و نقش آن در تأمین نیازهای  مسافران بسیار بالا می باشد.

۵- هتل پانسیون
این دسته از تأسیسات برحسب بازار مشتریان منطقه بوجود آمده است و در هریک از کشورهای جهان به نام های مختلفی چون هتل آپارتمان و یا آپارتمان مبله مشهورند. این قبیل تأسیسات بصورت مکمل عمل می کنند و عموماً پذیرای مسافرانی هستند که بصورت فامیلی مسافرت می کنند و مدت اقامت آنان در شهرها طولانی است. قیمت این تأسیسات بسیار مناسب است و علاوه بر امکانات خواب و استراحت، خدمات پذیرایی را نیز تأمین می نمایند.

۶– زائر سرا یا خانه زواری
زائر سرا  از تأسیسات اقامتی ایرانی است که نزد مسلمانان بخصوص شیعیان و در سایر مذاهب مثل بوداییان و هندوها مسیحیان بیشتر رواج دارد. این تأسیسات مورد استفاده زوار و مشتاقان متبرکه  و  اماکن مقدمه  مذاهب مختلف جهان قرار می گیرد، اینگونه تأسیسات در گذشته  دور که تعداد  زیارت کنندگان محدود بوده است متصل به زیارتگاه و  یا  قسمتی از ساختمانهای کناری زیارتگاه را تشکیل می داده است و در ایران از سبک معماری سنتی برخوردار می باشد اداره چنین مکانها اغلب به عهده متولیان زیارتگاهها است  و درآمد  آن نیز صرف پرداخت امور مربوط به زیارتگاه می شود.

۷- مراکز جهانگردی
دهکده های تفریحی و باشگاههای تفریحی ازجمله تأسیسات اقامتی ,جهانگردی ویژه کارکنان و کارمندان دولت و شرکتها است, که در مواقع مرخصی برای گذراندن تعطیلات سالانه به این گونه اقامتگاه ها مراجعه کرده و از تسهیلات آنجا که مجهز به رستوران، امکان پخت وپز و جای خواب می باشند استفاده می کنند.

۸- نوتل
تأسیساتی است که در کنار رودخانه ها، دریاچه ها و سواحل دریاها به منظور استراحت و تجدید قوا برای ملوانان و قایقرانان پیش بینی شده است.

در ادامه، پس از شناخت انواع  اقامتگاه های رایج ، شاخه های هتل از لحاظ  تعداد واحد اقامتی را نام برده و انواع طراحی معماری هتل و کیفیت آن و دسته بندی فعالیت های آن را  شرح می دهیم.

انواع هتلها
۱دسته‌بندی هتلها از نظر تعداد واحدهای اقامتی:
از نظر واحدهای اقامتی  هتل ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
ـ کوچک ۲۰۰ اتاقه
ـ متوسط ۲۰۰ تا ۵۰۰ اتاقه
ـ بزرگ ۵۰۰ اتاقه به بالا
۲دسته‌بندی هتلها از نظر کیفیت و طراحی معماری:
برای ارزشگذاری بر روی کیفیت و طراحی معماری هتل ها از واحد ستاره استفاده می‌شود:
یک ستاره یا معمولی
دو ستاره یا لوکس
چهار ستاره یا دولوکس
پنج ستاره یا ممتاز.
۳دسته‌بندی هتلها از لحاظ نوع فعالیت :
در این تقسیم‌بندی هتلها را به سه دسته عمده مشخص می‌کنند
۱- هتلهای مرکز شهر،  ۲- هتلهای اطراف شهر، ۳ – هتلهای تفریحی ، ۴ – هتلهای مجامع  ،   ۵- هتل‌های اقامتی.

هتل دو ستاره رو انتخاب کنم یااا  پنج ستاره ؟!

مطمئنا همه ما اصطلاح هتل ۲ ستاره یا پنج ستاره رو شنیدیم .این اصطلاح ، بیشتر نشان دهنده امکانات و طراحی معماری هتل می باشد . فرض کنیم تصمیم داریم چند روز به مسافرتی به یک شهر دیدنی بریم. برای پیدا کردن یک مکان مناسب برای اقامت و استراحت ، سایت آژانس های مسافرتی مختلف رو باز می کنیم. یک صفحه کامل با انواع هتل باستاره های مختلف. حالا میخوام در اینجا ویژگی همون هتل ها با درنظر گرفتن تعداد ستاره هاشون رو براتون شرح بدم.

-هتل های ۲ ستاره:
تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:
خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب ، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا ، خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب ، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر ، سرویس حمام خوب و زیبا ، قفسه های کافی ، امکانات تفریحی ، پرسنل آموزش دیده و روم سرویس .

– هتل های ۳ ستاره :
در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود ، این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
نظافت و خانه داری و نگهداری عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب ، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار، مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ، سرویس حمام زیبا ، سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن ، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا ، گلف و . . . ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک اتومبیل توسط مستخدم .

– هتل های ۴ ستاره :

این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان می باشد . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ، اتاق و فضای سبز ، طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب ، فضاهای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش و گل تازه ، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزوراسیون بسیار سریع و کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان ، مدیریت متخصص ، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاقها ، وجود اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیستم خشک کن دست ، سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و …

هتل های ۵ ستاره:

این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد ، نگه داری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق ، هال ورودی ، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته ، غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاقها .

 

پس از شناخت انواع هتل و قدمت تاریخی هتل ، در اینجا نوبت به شناخت عناصرموثر در طراحی معماری هتل یعنی :طراحی داخلی و نماسازی و نورپردازی هتل میرسه که به اختصار  شرح داده می شود.

طراحی معماری هتل :
هتل از جمله بناهای پیچیده ای است که طراحی آن نیازمند شناخت کامل عوامل و مشخصات این بنا می باشد. علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن ، یکی از مهمترین نقش ها را، در جلب مشتری ایفا می کنند.
در صنعت هتل داری بین طراحان و هتل داران رقابت وجود دارد. هر یک سعی می کنند با خلاقیت به خرج دادن و طرحی نو در انداختن از همدیگر در جذب مهمان پیشی بگیرند . با استفاده از جاذبه های طییعی ، مصنوعی.

سرمایه گذاران هوشمند با طرح های ابتکاری ، جاذبه های طبیعی را مضاعف می کنند. ساخت هتل در میان آب، میان یخ ها، در برف، در غار های صخره ای( نمونه ترکیه) در سراسر جهان باب شده است. هتل برج العرب دبی روی یک جزیره مصنوعی و به شکل بادبان قایق ساخته شده که یادآور فرهنگ این بخش از خلیج فارس است.

انواع فرم های رایج در طراحی معماری هتل:

۱- هتل های بلند مرتبه:
اولین گروه اصلی فرم ، در طراحی معماری هتل ، برجهای عمودی است، که معمولا” با یک هسته مرکزی محصور در میان راهروها و اتاقهای مهمان سازماندهی می شوند.

معماری نمای خارجی برج هم ، بسته به شکل های هندسی نقشه ها: مربع، ضربدری، دایره ای یا مثلث بسیار متفاوت می شوند. ملاحظات طراحی برجها حاوی مسائل مشابهی برای طراحی هستند.

۲- کف،دال(slab ): 

این نوع از هتل ،دارای طرح هایی است ، که عمدتا” افقی اند و راهروهایی با یک یا دو ردیف اتاق در هر طبقه دارند. متغیرهای طراحی کم اند و عمدتا” مربوط به شکل (مستقیم یا L شکل) یا طراحی هسته و محل قرار گیری پلکان های فرار هستند.

۳- طرح های دارای آتریوم:
سومین گروه ، طرحهای آتریوم دار است . در شکل اصلی آتریوم ، اتاقهای مهمان در یک طرف راهرویی قرار می گیرند که شبیه به بالکنهای باز در بالای فضای سرسرا  هستند. در واقع ، همه هتل های آتریوم دار،آسانسور های شیشه ای دارند که هم سرسرا را می توان دید و هم تحرکی در فضا پدید می آورد. در بعضی موارد، آسانسورهای شیشه ای در مقابل آسانسورهای معمولی قرار می گیرند که دو تجربه کاملا” متفاوت اند.

ریز فضا های مورد نیاز برای  طراحی معماری هتل های معمولی :
-پذیرش و پیشخوان.
– انبار چمدانها
– قسمت اداری هتل.
– نمازخانه
– سرویس
– مرکز تفریحی و ورزشی.
– سالن برگزای
– کافی نت
– رستوران ها و کافی شاپ های هتل
– آشپزخانه رستوران
– انبار
– بارانداز
– نگهبانی
– غذاخوری کارکنان
– فضاهای تاسیساتی
– اتاق تعمیرات و نگهداری
– رختشویخانه
– خانه داری
* اتاق ها : فضاهای اقامتی هتل که شامل اتاقها و سوئیت های معمولی و ویژه می باشد باید از هر گونه فضاهای خدماتی و جانبی هتل دور بوده و موجب راحتی و آرامش میهمانان هتل را در آنها فراهم کرد.
و تنها بخش خدماتی که در بین اتاقها وجود دارد ، بخش خانه داری است که وظیفه سرویس دهی به تعداد مشخصی اتاق را بر عهده دارد و دارای راه پله و آسانسور مجزا از میهمانان است ؛ به طوری که خدمات دهی و نظافت ، کاملا به دور از چشم مسافران انجام گیرد.

 

لازم به ذکر است که ،چون در طراحی معماری هتل و سایر بنا های معماری ، انسان واری (تبعیت ازابعاد و استانداردهای انسانی ) مد نظر می باشد. بنابراین یک سری ابعاد و ویژگی مشترک برای همه هتل ها وجود دارد که در اینجا ذکر شده است.

۱- مسیر حرکت مهمانان، وسایل و کارکنان باید جدا باشد.
۲- به ازای هر اتاق ۶ متر مربع فضای راهرو به عرض ۱٫۵۰ تا ۱٫۸۰ متر لازم است.
۳- زباله ها باید در فضایی مسقف (برای محدود کردن سرو صدا در شب) با ارتفاع سقف ۴٫۳۵ متر انباشته شود.
۴- بخش سرایداری هر طبقه در امتداد راهروهای منتهی به اتاق مهمانان سازمان دهی می شود
۵- برای افزایش بازده بهتر است مسیرهای بین آشپزخانه – تحویل غذا – رستوران تا حد امکان کوتاه باشد
۶- طراحی آشپزخانه در ۴ مرحله انجام می پذیرد:
الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز.
ب: تعیین حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم برای هر قسمت.
ج: مشخص کردن تجهیزات و لوازم لازم برای هر قسمت.
د: تخصیص فضاها.
در آشپزخانه های هتلهای متوسط به ازای هر صندلی سطحی برابر یک متر مربع فضا نیاز است. این اندازه برای هتل های مجلل به ۱٫۲ متر مربع می رسد.
۷- اتاقها بنا به اندازه می توانند شامل فضای نشیمن با صندلی – تلویزیون – میز کار – یخچال – میز برای قراردادن کیف باشند.
۸- ابعاد تخت:
تخت دوقلو ۱۰۰× ۲۰۰ سانتیمتر
تخت دونفره ۱۵۰×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بزرگ ۱۶۵×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بسیار بزرگ ۲۰۰×۲۰۰ سانتیمتر
۹- حداقل فضای مورد نیاز برای اتاقها:
اتاق یک تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۱۰ متر
اتاق دو تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۵۰ متر
به این اتاقها فضایی به ابعاد حداقل ۲٫۵۰ × ۳٫۸۰ متر به عنوان حمام و توالت اضافه می شود.
تسهیلاتی که باید برای معلولین در نظر گرفته شود.
این تسهیلات باید حداقل یک درصد تا دو درصد اتاقها و ترجیحاً در طبقه همکف منظور گردد.
شیب های ۲۰% – راهرو ها به عرض ۹۱۵ میلیمتر – درها به عرض ۸۱۵ میلیمتر به صورت تمام باز – سرسراها ۴۶۰ میلیمتر عریضتر از در – در کمد ها به صورت کشویی – قفسه ها به ارتفاع ۱٫۳۷ متر – حمام ها با فضای باز اصلی ۱٫۵۲ متر و عرض ۲٫۷۵ متر – میز توالت به ارتفاع ۸۶۰ میلیمتر که فضای لازم برای زانوها ۶۸۵ میلیمتر و ارتفاع آینه از کف ۱ متر – ارتفاع صندلی میز توالت ۴۳۰ میلمتر – کلید ها در ارتفاع ۱٫۲ متر – تختها به ارتفاع ۴۵۰-۵۰۰ میلیمتر – فاصله تخت و مبل ۹۱۰ میلیمتر – اتاقهای استاندارد به عرض ۳٫۶۵ متر.
سطح چشم از صندلی چرخدار ۱٫۰۷ تا ۱٫۳۷ متر است. پنجره ها نیز تا حد امکان باید پایین باشد. میله ها و دست آویزها باید به دیوارهای حمام ها و توالت ها زده شود.

 

عناصر موثر در طراحی معماری هتل:

طراحی داخلی :
مبلمان و طراحی داخلی هتل باید حاوی تزیینات تجملاتی و لوکس باشد. باید از مصالح با دوام استفاده شود که با گذر زمان، کمتر به ترمیم احتیاج داشته باشد. برای رنگ آمیزی از رنگ های خاص قوی و طرح و نقش لاکچری استفاده شود تا این حس به مشتریان منتقل شود.
همه فضاهای هتل ، نقش اساسی وکاربردی در رسیدن به هدف نهایی این بنا ایفا می کنند. ما در این قسمت ، به بررسی شیوه طراحی داخلی لابی و اتاق مهمان اشاره می کنیم.

لابی:
در مبحث دکوراسیون داخلی و طراحی معماری هتل، به طراحی لابی ، بسیار اهمیت داده می شود. زیرا لابی اولین جایی است که مهمان پس از دیدن نمای کلی هتل ، در مرحله دوم با آن روبه رو می شود. این طراحی بر تصمیم مهمان ، برای اقامت یا ترک هتل تاثیر دارد. استفاده از مبلمان های شیک و لوسترهای مدرن و هم چنین ایجاد فضایی با دکوراسیون متقاوت و زیبا در لابی می تواند توجه همه افراد را به سوی هتل جلب کند.

بهتر است در محیط  لابی ، بخشی را برای پذیرایی از مهمان های خود در نظر بگیرید و هم چنین قرار دادن تلویزیون با ابعاد مناسب و مبلمان های راحت و شیک در این قسمت از هتل می تواند ایده ی مناسبی برای آسایش و راحتی مهمان ها باشد .در لابی های هتل های امروزی بیشتر از ویژگی های پر زرق و برق نظیر دیوار های بزرگ سبز رنگ، آبشارها و  فواره های داخلی، چلچراغ های عظیم و ایستگاه های چندرسانه ای استفاده می شود.
اتاق مهمان :
اتاق مهمان، دومین درجه را از لحاظ اهمیت ، در طراحی معماری هتل  به خود اختصاص می دهد. زیرا محل آرامش و استراحت مهمانان می باشد. استفاده از تختخواب های راحت و میز تلویزیون مناسب و فضایی ایده آل برای استراحت مسافرین از مهم ترین عواملی هستند که در طراحی اتاق ها دارای اهمیت می باشند. مفهوم کلاسیک اتاق با تخت، میز و کمد دیگر از مد افتاده است. در دنیای جدید میهمان انتظار چیزهایی متفاوت از امکانات خانه خود را دارند. به همین دلیل است که طراحی داخلی هتل های امروزی بسیار متنوع است. دفاتر کاری خلاقانه برای مسافران تجاری، پنل های تلویزیونی جالب و یک کاناپه اضافی در کنار تخت دونفره بزرگ چند مورد از ویژگی های اتاق هتل های امروزی می باشد. ترکیب رنگ ها و طراحی الکترونیک دکورها تجربه منحصر بفردی را برای میهمان در اتاق ها بوجود می آورد.

 

رضایت مسافرین از طراحی معماری هتل بسیار پر اهمیت است و اگر فضای هتل شما مدرن و زیبا باشد می توانید مطمئن باشید که مسافرین در دفعات بعد نیز هتل شما را برای اقامت انتخاب می کنند.

نورپردازی:
در طراحی معماری هتل ،نورپردازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است . نور مشخص کننده مسیرها ، تصاویر و تفکیک کننده حریم ها می باشد. این نور است که به مهمانان خوشامد می‌گوید و به آنان کمک می‌کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود  بپردازند. هر بخش از فضای یک مهمانخانه یا هتل، ویژگی منحصر به‌ فردی دارد، که با توجه به  آن باید  نورپردازی خاصی صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد.
طراحی نحوه  نورپردازی و دکوراسیون فضا ، ارتباط نزدیکی با زمان استفاده از فضا دارد. نورپردازی مناسب در فضایی ثابت باید به گونه‌ای تنظیم شود که فضا برای مسافری که صبح هتل را به مقصد فرودگاه ترک می‌کند و تازه‌ واردی که نیمه‌ شب وارد می‌شود، به یک اندازه خوشایند باشد. هنگام صبح باید همه چیز پرانرژی و تازه به نظر آید؛ اما هنگام شب، پس از یک روز  فعال، محیطی راحت و مطلوب فراهم آورده شود که در عین حال خواب‌آور نباشد.

لابی:
نوع وکیفیت نورپردازی ،در طراحی معماری هتل ،به زیبایی خود را در طراحی لابی نشان می دهد.برای این فضا مناسب است که در زمینه‌ای از نور محیطی، نورهای متمرکز نقطه‌ای طراحی شود. چشم، ناخودآگاه به سمتی توجه می‌کند که نورانی‌تر است و در آن ناحیه به لبه‌ها و کنج‌ها معطوف می‌شود، پس بیشتر تأکید را می‌توان بر طراحی نورهای خطی و مشخص‌کننده‌ی لبه‌ها گذاشت. در زمینه‌ای از نورهای محیطی می‌توان قسمت پذیرش را با شدت نور متفاوت یا رنگ متفاوت چنان طراحی کرد که در فضای هال ورودی بیشترین نظر را جلب کند.

 

در بیشتر هتل‌ها میز پذیرش اولین عنصر مورد توجه است که ممکن است با جهت رو به پایین یا بالا نورپردازی شود. در طراحی و عرضه‌ی مصالحی که در طرح به کار می‌رود، فیبرهای نوری با نورافشانی رو به بالا در کف یا توأم با کاتد سرد، بر حالت نمادین مجموعه تأثیر بسزایی می‌گذارد. اینها صرفا تجربه های مفید است که طراحان موفق در اختیار ما قرار داده اند.

راهروها:
از آن دسته فضاهای ارتباطی هستند که اغلب توجه کمی به طراحی آن‌ها می‌شود. هر قدر هم که در طراحی معماری این قسمت‌ ها سهل‌ انگاری شده باشد،  یک طراح داخلی با نور پردازی مناسب می‌تواند این بخش‌ های مرده را احیا کند. نور پردازی موضعی یا زمینه‌ای تابلو ها و شماره‌ ها و به کارگیری نور های کفی بالا تاب در امتداد جداره‌ های راهروها می‌تواند به شکل متناوب ،صحنه‌های نمایشی متنوعی ایجاد کند. به طور کلی نورهای خطی، ممتد و قابل تعقیب از جمله تمهیداتی هستند که برای مسیر های گذر، مناسب به نظر می‌ رسند.

رستوران و قهوه خانه:
فضای رستوران و قهوه‌ خانه‌ها بهتر است کاملاً متفاوت و با نورپردازی ویژه طراحی شود و حتی ورودی مجزا و فضای روان‌ شناختی متفاوتی برای آن‌ها خلق شود . موضوع اصلی نورپردازی این فضا ها آن است که مردم چگونه به نظر برسند و چه احساسی داشته باشند. چهره‌ها باید آرام و گرم به نظر برسند، پس باید نورپردازی تعدیل‌شده‌ای از سمت بالا و طرفین که از پدید آمدن سایه‌ های تیز و تیره جلوگیری می‌کند صورت گیرد. نورپردازی رستورانها ، بسته به سبک طراحی معماری هتل و به طور خاص ،رستوران آن و نوع غذای سرو شده می تواند چنان طراحی شود که مدت اقامت مهمانان در رستوران را تعیین کند.شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که چگونه چنین چیزی ممکن است؟

 

بله .درسته با طراحی اصولی نورپردازی این مساله حل شده است.به عنوان نمونه ،در رستوران‌ های غذای سریع یا آماده باید از مصالح سرد و فلزی، از انعکاسی از نور های تند و رنگی بهره گرفته شود .که ماندن مشتری را در زمان طولانی میسر نسازد. اما در رستوران‌های مجلل که قابلیت صرف غذا برای مدت طولانی در ضمن بحث و استراحت وجود دارد ،  تمهیدات فراوانی می‌توان اندیشید که ماندگاری مشتری در فضا را بیشتر کند. علاوه بر نورپردازی گرم محیطی ، با کمک لایه‌های مختلفی از نور، ممکن است اشیای خاصی از جمله مجسمه‌ها و دسته‌ های گل را مورد تأکید قرار داد، بخش‌ های مختلفی از دیوار را نورانی کرد و قسمت‌ های انتزاعی متفاوتی برای  آن آفرید .  می توان نورهایی در سطح پایین، نورپردازی لبه‌ها و زمینه‌ ی اشیای شیشه‌ ای، میله‌ های کاتد سرد و فیبر های نوری  را به کار گرفت تا فضا را تا حد امکان مجسمه‌ وار، جذاب و سه بعدی تعریف کرد.

اتاق های مهمان:
نورپردازی اتاق‌ ها ، در واقع سخت‌ ترین بخش نورپردازی در طراحی معماری هتل است، چون معمولاً نور سه یا چهار  وظیفه‌ ی همزمان بر عهده دارد و هر منبع نوری حیطه‌ی درخششی دارد که نباید با دیگر محدوده‌ ها تداخل پیدا کند. امروزه با توجه به تاثیر چند جانبه نور از امکاناتی مانند نور های شبانه‌ ای، نور های مطالعه برای راحتی مهمانان یک اتاق استفاده شده است.

 

حمام :
اهمیت نورپردازی در طراحی معماری هتل ، مدت‌ زمان زیاذی  نادیده گرفته می شد، اما اکنون می‌دانیم که می‌ توان این بخش را چنان طراحی کرد که جالب‌ ترین نقطه برای مسافران باشد. استفاده از منابع نوری کم ولتاژ، استفاده از آیینه به عنوان مرکز توجه ، با نور دهی از پهلو که نور ملایمی چهره را روشن کند. بر جذابیت این فضا می افزاید . البته نور باید حتماً گرم باشد.

 

نمای بیرونی:
نقش نور پردازی در طراحی معماری هتل و فضاهای داخلی ذکر شد. لازم به ذکر است که، نورپردازی سنجیده‌ی بیرون هتل، علاوه بر کاربردی بودن آن ،که باید در هنگام شب ، ناحیه‌ی ورود و راه نزدیک شدن به هتل را کاملاً مشخص کند ، جلوه‌ی آن را به صورت مؤثری به نمایش می‌گذارد و تصویر آن را به شکل دعوت‌کننده و خوشایندی در اذهان تقویت می‌کند و ساختمان را به یک نشانه‌ی شهری تبدیل می‌سازد. ممکن است برخی فکر کنند که نورپردازی نمای ساختمان و روشن نگه داشتن آن در تمام طول شب به صرفه نیست، اما واقعیت این است که تأثیر نمایش چهره‌ی هتل در شب به خصوص با یک نورپردازی متغیر بسیار جذاب‌ تر و سود آورتر از نمای ساختمان هتل در روز است. عدم نورپردازی یا طراحی بد نور، می‌تواند تمام تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری در داخل هتل را زیر سؤال ببرد.

 

علاوه بر نمای عمودی هتل، طراحی فضای سبز اطراف در روز و شب لازم است. انواع نور پردازی در مقیاس وسیع با پروژکتورها و لیزرها و نورپردازی در مقیاس وسیع در لابه‌لای چمن و سنگریزه‌ها مد نظر است. با نورانی کردن حدود و تاریک گذاشتن سطوح یکنواختی از جداره می‌توان خلأ را در شب تداعی کرد و کلاً طراحی معماری هتل را دگرگون ساخت و تصوری را که مردم از روز به یاد دارند به بازی گرفت و تصویری متفاوت را در ذهن بیینده ترسیم کرد.

چهارچوب اصولی طراحی نورپردازی هتل:
۱- داشتن یک طرح نور پردازی.
۲ -بهره وری .
۳ – حفظ مفهوم.
۴- مطمئن شوید که همه مناطق نور خوبی دارند .
۵- نگاه داشتن انعطاف پذیری نور اتاق.

۶-پرهیز از پیچیدگی.
۷- در کیفیت سرمایه گذاری کنید.
۸-ارائه روشنایی برای رویدادهای متنوع.
۹- انعکاس نور طبیعی
۱۰-انطباق روشنایی هتل با تغییر طرح بندی.

هتل یخی:

دوست داشتم درآخر چند تصویر از هتل زیبایی که از یخ ساخته شده ، براتون تو سایت بزارم .

 

اینم یه راهنمایی نهایی برای همراهان عزیز متربه متر

آیا هرچه ستاره هتل بالاتر باشد کیفیت آن هم بالاتر است ؟

امروزه بسیارى از هتل ها به تکاپو افتاده اند، تا بتوانند خدمات خود را به نحوى ارتقا ء دهند ،که بتوانند علاوه بر حفظ مشتریان قدیمى خود ، افراد جدیدى را نیز به گروه مشتریان خود  بیفزایند. رعایت استاندارد صرف، نشانه کیفیت و برتربودن هتل نیست. زیرا نمونه های بسیاری از هتل های با درجه پائین مشاهده شده اند که توانسته اند ارائه دهنده خدماتی باشند که حتی در هتل هاى پرستاره کمتر دیده شده است . بنابراین ستاره های درج شده برسر در  ورودى هتل ممکن است نشان دهنده قیمت بالای آن باشد . ولی لزوماً نشان دهنده کیفیت بالاتر هتل نیست . بنابراین معیار قراردادن تعداد ستاره ها جهت انتخاب محل اقامت، ممکن است همیشه و همه جا راه حل مناسبی نباشد .

درباره ی Lotfi- somayeh

مطلب پیشنهادی

طراحی معماری کتابخانه

طراحی معماری کتابخانه

طراحی معماری کتابخانه همراهان عزیز سایت متربه متر، میخوام دراین پست به بررسی اصول و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *